Det kan være flere grunner til at en fotoamatør ønsker å etablere eget foretak med foto som formål. En del gjør det for å kunne tjene noen kroner ved siden av en annen fast jobb. For andre vil dette være en test på om det faktisk er mulig på litt sikt å kunne leve av hobbyen sin. Og for en del vil dette være et naturlig steg på veien fra f.eks. lærling, til å jobbe som fotograf.
I denne oversikten vil jeg i hovedsak ta for meg de to første kategoriene, og i tillegg ha mest fokus på etablering av enkeltpersonforetak. Etablering av AS og drift i større skala er på en måte i en klasse for seg: Med noen større muligheter - men også med større fallhøyde.
Fort gjort men..
Du kan i praksis registrere et enkeltpersonforetak via Altinn i løpet av en halvtime. Har du planer om større investeringer og vil ha begrenset personlig økonomisk ansvar, kan du være i gang med et aksjeselskap (AS) i løpet av noen dager. Nå anbefaler jeg på ingen måte å starte her. For virkeligheten er selvsagt såpass komplisert at du har ei solid hjemmelekse du bør ha gjort før du logger deg inn for å registrere foretaket.
Altinn starte og drive bedrift
Under fanen «Starte og drive bedrift» i nettstedet Altinn har myndighetene samlet svært mye nyttig informasjon «med formål å gjøre det enklere å starte og drive bedrift i Norge». Det kan være smart å begynne med å lese de mest relevante guidene (=små «lærebøker») du finner her (se lenkesamling nederst). I tillegg til guidene er hvert emne omtalt med egne faktatekster.
Siden det finnes så mye generell informasjon om bedriftsetablering skal jeg i denne artikkelen i hovedsak konsentrere meg om temaer som er viktig ved etablering som fotograf, og innenfor de rammene jeg nevnte innledningsvis.
Fordeler:
Hva er fordelene med å etablere eget foretak, kontra å være glad amatør? I dag får du knapt solgt et eneste bilde for kommersielt bruk, uten å være registret som foretak. Sett fra kjøperens side er årsaken enkel: Å kjøpe bilder (for mer enn 1.000 kroner) fra en amatør, utløser et relativt stort administrativt arbeid ettersom du må behandles som lønnsmottaker. Å kjøpe bilder fra et foretak medfører derimot kun å betale en faktura, og ferdig med det. Mest trolig vil du faktisk kunne få jobber i konkurranse med andre dyktige amatører på grunn av at du kan levere en faktura sammen med bildene dine.
En annen stor fordel er at du som foretak har råd til å anskaffe mer og dyrere utstyr fordi du kan disponere inntektene fullt ut. Når du mottar oppgjør fra en faktura på f.eks. 20.000 kroner, så kan du anskaffe utstyr for hele beløpet. Som amatør, og gitt at du er i annet lønnet arbeid, vil du trolig bare kunne handle for 10.000 kroner fordi resten har gått bort i skatt. Som bedrift betaler du nemlig kun skatt av overskuddet i foretaket ditt, ikke av inntektene. Det betyr at du i en startfase for eksempel kan tjene 45.000 kroner første regnskapsår, og kjøpe fotoutstyr for samme beløp. Resultatet blir at firmaet ikke betaler skatt dette året. I dette eksempelet forutsetter jeg at du har annen lønnsinntekt, slik at du har noe å leve av.
Hvis du passerer 50.000 kroner i omsetning i løpet av en periode på 12 måneder, må du registreres i merverdiavgiftsregisteret. Da må du legge til moms på utgående fakturaer, mens du får fradrag for inngående merverdiavgift. Plutselig koster et kamerahus ikke 40.000 kroner, men bare 30.000 kroner ettersom du får 25 % momsfradrag.
Om du er/blir momspliktig eller ikke, kommer i noen grad an på hvilke bilder du tar: Hvis du satser som kunstfotograf og selger bilder fra et galleri eller lignende, så vil dette være åndsverk, og dermed unntatt moms. Hvis du derimot tar bilder på oppdrag eller lignende, så vil dette være en form for handelsvare, og dermed momspliktig. Og gjør du begge deler, vil momsgrensen først inntre når du har mer enn 50.000 kroner i omsetning i den momspliktige delen av dine tjenester.
Ulemper:
Om du skulle være i tvil: Det er faktisk en del ulemper med å etablere et foretak. Her er muligens de viktigste: Du må holde orden på alle økonomiske papirer, føre regnskap, sende faktura, eventuelt sende inn moms-oppgjør hver andre måned, mm. Hvis du har omsetning over 50.000 kroner i året blir plutselig også næringsoppgaven som skal sendes inn sammen med selvangivelsen din betydelig mer komplisert å fylle ut.
Trolig må du anskaffe et regnskapsprogram. Hvis du er mer bekvem med blender og tid enn debet og kredit bør du vurdere å sette bort hele regnskapsføringen til et regnskapsbyrå. Uansett koster alt dette både tid og penger.
Vær obs på at det finnes noe som heter avskrivning. Den grove regelen er at hvis et driftsmiddel koster over 15.000 kroner og har en brukstid på mer enn tre år, så skal det aktiveres, dvs. avskrives etter gitte regler. Med dagens utvikling av digitale kameraer og til dels også linser, så vil det ikke være helt urimelig å påstå at fotoutstyr generelt kan utgiftsføres. Men vær obs på at skattemyndighetene kan ha et annet syn på dette.
Satser du større og etablerer et aksjeselskap, vi du kanskje måtte forholde deg til et styre, en bankforbindelse og en revisor - som alle på ulike måter har meninger om driften av selskapet ditt. De skal på toppen av alt ha noe igjen for den jobben de gjør. Du (og samboeren din) kan selvsagt utgjøre styre selv. Bare husk at i et AS har et styre et betydelig ansvar.
I tillegg skal du kanskje leie et atelier eller et kontor, og som yrkesfotograf blir forsikringer på fotoutstyr plutselig mye dyrere. Og alle disse pengene er inntekter som du må skaffe til veie med din arbeidsinnsats.
Konklusjon (så langt)
Jeg kan love deg at dette bare er en brøkdel av de forhold du må være oppmerksom på. Men husk at dette gjelder både på pluss- og minus-siden. For å kunne navigere trygt videre må du skaffe deg grundigere informasjon om foretaksetablering. Så mitt råd er krystallklart: Les gjennom Altinn-guiden: «Kan du, vil du, bør du starte bedrift». Deretter leser du gjennom guiden om «Forretningsplanen». Du finner begge i lenkesamlingen nederst.
Uansett hvilken organisasjonsform du senere velger, bør du gjøre som det anbefales i disse to guidene, nemlig å skrive en kort og grei forretningsplan og lage et budsjett. Forretningsplanen og budsjettet trenger ikke være mer enn én side hver.
Hvis du derimot tenker stort og trenger ekstern finansiering, så sier det seg selv at du må jobbe en del med forretningsplanen: Dette er det dokumentet som skal fortelle finansiører og andre hvorfor de bør satse tid og penger på din virksomhet, og det må være solid - ikke i lengde, men i innhold!
Hvor stort du satser vil kunne fremgå av den delen i forretningsplanen som omhandler marked. For husk at noen skal kjøpe dine tjenester og eventuelt også dine varer.
Forretningsplanen og budsjettet er din økonomiske «flysimulator». Her kan du satse friskt - og eventuelt gå i bakken, gang etter gang, uten at noen blir skadelidende. Det er smart å gjøre alle bommertene på dette stadiet, det vil si i Excel og Word, og ikke i det virkelige livet. Et godt budsjett er en grei form for realitetsorientering: Når du ser at inntektene ikke står i forhold til ønskede investeringer, er det enkelt å se at man kanskje bør vente med å kjøpe proffe kamerahus og det ultimate studioblitsanlegget, og i en startfase eksempelvis nøye seg med brukte kameraer og et rimeligere blitsanlegg. Og vil du ha et tips til? Sørg for at du på dette stadiet underbudsjetterer inntekter og overbudsjetterer utgifter.
Fritt yrke
Det er ganske enkelt å starte eget foretak som fotograf, ikke minst hvis vi sammenligner med mange andre yrker der det kan være krav til både godkjenninger og tillatelser. Fotografvirksomhet er et fritt yrke. Du trenger ingen løyve eller godkjenning. Det eneste unntaket er om du skal fotografere fra lufta. Da må du ha godkjenning fra Nasjonal Sikkerhetsmyndighet. Det kan være en langvarig og møysommelig prosess.
For å etablere et foretak må du ha fylt 18 år. Videre må virksomheten din ha en viss varighet, et visst omfang og «være egnet til å skape overskudd». Det overordnede målet er at du på sikt faktisk må tjene mer penger enn du investerer og bruker. Hvis ikke vil skattemyndighetene kunne mene at dette er hobby-virksomhet. Hvis du får tommelen ned fra skattemyndighetene vil du stille mye sterkere om du raskt kan sende fra deg en troverdig forretningsplan og et budsjett som i det minste sier at virksomheten skal gå i overskudd fra år X.
Moms-refusjon for utstyr
Jeg vil tro at de fleste som vurderer å etablere eget foretak allerede har anskaffet en god del fotoutstyr, som f.eks. kamerahus og objektiver. Pluss, pluss. Og da snakker vi fort om verdier i en prisklasse på mellom 50.000 og 100.000 kroner. Dette kan inngå som hele eller deler av aksjekapitalen hvis man velger en slik organisasjonsform. Og uansett organisasjonsform: hvis/når man blir merverdi-registrert, kan firmaet etter visse regler få refusjon for den momsen som allerede er betalt for både kamera og annet utstyr. Dette står det mer om i Altinn.
Enkeltpersonforetak
Det er viktig at du velger rett organisasjonsform. Les mer om dette i en egen guide (lenke nederst).
Det enkleste og rimeligste er å etablere Enkeltpersonforetak (ENK). Det er enkelt å registrere seg i Enhetsregisteret og det er gratis. I et ENK er du og din virksomhet ett. Det gjelder ikke minst hvis foretaket skulle havarere. Da går skuta til bunns med hus og bil og båt.
Hvis du driver i begrenset målestokk, f. eks. ved siden av annet lønnet arbeid, har begrensede investeringer og ellers har orden på økonomien, er imidlertid dette en svært grei organisasjonsform. Det kan være lurt å starte ut med Enkeltpersonforetak, og så se an utviklingen, for eventuelt å etablere et AS litt senere. Det omvendte er noe mer plundrete. Ta høyde for dette når du velger navn på firmaet ditt, slik at du ikke markedsmessig må starte på bar bakke i det du etablerer nytt AS (du «konverterer» altså ikke et ENK til AS, men du må etablere et helt nytt foretak).
Aksjeselskap
Det økonomisk sikreste er å etablere et selskap med begrenset ansvar. Aksjeselskap (AS) er en slik organisasjonsform. I et AS er du ansatt i din egen virksomhet, og er med det mer sikret f.eks. ved sykdom. Og skulle ting gå talt økonomisk, så ryker normalt verken huset eller bilen.
Med nye regler for etablering av AS har dette blitt en organisasjonsform som er overkommelig for de fleste. Blant annet er kravet til aksjekapital redusert. Som aksjekapital kan det være nok å legge inn et par proffe kamerahus (men husk at mens et kamerahus taper seg i verdi, så gjelder fortsatt kravet til tilstrekkelig aksjekapital). Driver du i begrenset omfang kan du velge bort revisor. Det er også en rekke andre fordeler med et AS. Og selvsagt noen ulemper.
NUF
Norskregistrert utenlandsk foretak, NUF, var tidligere en populær organisasjonsform. Nye regler for aksjeselskap, med blant annet reduksjon i krav til aksjekapital, har gjort denne organisasjonsformen langt mindre attraktiv.
Mer informasjon
Når du nå har lest gjennom alle guidene og kikket på suppleringsstoff i Altinn, kan det være lurt å diskutere prosjektet ditt med folk som har erfaring og kunnskap. Mange kommuner har næringskonsulenter. Her kan du søke hjelp. Også Innovasjon Norge har proffe rådgivere. I tillegg har «Altinn Starte og drive» en telefontjeneste med erfarne bedriftsveiledere. Denne tjenesten er åpen i kontortiden og er gratis. Se mer info i Altinn.
Registrering
Hvis forretningsplanen din nå har fått med alle viktige elementer, og du har vurdert alle muligheter og utfordringer, pluss at Excel-regnearket viser at du har muligheter til å tjene nok penger til å betale alle utgifter og i tillegg gå med overskudd, så er tiden kommet til registrering. Det gjør du selvsagt enklest i Altinn. Her logger du deg inn for eksempel på samme måte som når du skal betale regninger i nettbanken.
Skjemaet du skal fylle ut heter Samordnet registermelding. Det er et logisk elektronisk skjema med masse hjelpetekster. Du kan lagre, og endre så mye du vil til du er helt fornøyd. Så trykker du på «send-knappen». Svar får du i løpet av noen få dager.
En advarsel!
I det øyeblikket Brønnøysundregistrene har registrert ditt foretak, så blir dette offentliggjort på nettsidene til registrene. Gratulerer! Husk bare på at den gledelige nyheten selvsagt blir overvåket av både seriøse og mindre seriøse aktører. Kanskje blir du nå «overfalt» av telefonselgere som vil at du skal markedsføre ditt nye foretak på deres nettsider og i deres kataloger. I tillegg kan det hende at noen virkelige kjeltringer sender deg innbetalingsgiroer som til forveksling ligner noe som kommer fra det offentlige. Vi du ha et tips? Husk at de første salgsbodene alltid har de høyeste prisene og de dårligste varene. Gå forbi!
Her litt mer info: http://www.brreg.no/registrering/ny_næringslivet_se_opp_f..._juks.html
Avvikling
I gledesrusen over en vellykket bedriftsetablering, må jeg likevel ta med et lite avsnitt om avvikling, for dette er en like naturlig del av en bedrifts livssyklus. Hvis ting ikke går som antatt er det helt legitimt å legge inn årene. Noen gjør det mens de fortsatt har styrefart (og penger i banken). Dessverre er det noen som oftest ikke vil se problemene før de er blitt store, og da snakker vi om konkurs.
Ikke alle eventyr har en happy ending. ENK er greit å avvikle. AS er mer komplisert. I et worst-case-scenario kan bedriftseventyret ende opp med 50.000 kroner i forsinkelsesgebyr mens alt fotoutstyret som ble lagt inn som aksjekapital havner i bruktmarkedet til foto.no med bostyrer som selger.
Men hvis du sørger for å ha like god kontroll over inntekter og utgifter som over blender og lukkertid, vil forhåpentligvis foretaket ditt være like god som kvaliteten på bildene dine. Lykke til.
Les mer
Her finner du alle guidene i Altinn starte og drive. Les gjerne utdypende informasjon i Altinn.
http://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/Guider/
Her er lenker til de viktigste guidene:
Kan du, vil du, bør du starte bedrift: http://www.altinn.no/Global/Starte%20og%20drive%20bedrift...bor_du.pdf
Forretningsplan: http://www.altinn.no/Global/Starte%20og%20drive%20bedrift...gsplan.pdf
Valg av organisasjonsform:
http://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/Forberede...sjonsform/
Regnskapsguiden: http://www.altinn.no/Global/Starte%20og%20drive%20bedrift...guiden.pdf
Info:
«Foretak» er det korrekte begrepet på det vi i dagligtale kaller «bedrift». Også begrepet «virksomhet» benyttes. I denne artikkelen brukes begrepene litt om hverandre, men det handler hele veien om en fotografisk virksomhet med formål å tjene penger. Jeg behandler også en del andre fagbegreper med relativt stor romslighet.
___________________
Harald Harnang er tilknyttet foto.no som frilansjournalist. I tillegg jobber han i Brønnøysundregistrene og arbeider blant annet med «Altinn starte og drive». Alene og sammen med kolleger har han skrevet de fleste guidene som det vises til i denne artikkelen.
I denne oversikten vil jeg i hovedsak ta for meg de to første kategoriene, og i tillegg ha mest fokus på etablering av enkeltpersonforetak. Etablering av AS og drift i større skala er på en måte i en klasse for seg: Med noen større muligheter - men også med større fallhøyde.
Fort gjort men..
Du kan i praksis registrere et enkeltpersonforetak via Altinn i løpet av en halvtime. Har du planer om større investeringer og vil ha begrenset personlig økonomisk ansvar, kan du være i gang med et aksjeselskap (AS) i løpet av noen dager. Nå anbefaler jeg på ingen måte å starte her. For virkeligheten er selvsagt såpass komplisert at du har ei solid hjemmelekse du bør ha gjort før du logger deg inn for å registrere foretaket.
Altinn starte og drive bedrift
Under fanen «Starte og drive bedrift» i nettstedet Altinn har myndighetene samlet svært mye nyttig informasjon «med formål å gjøre det enklere å starte og drive bedrift i Norge». Det kan være smart å begynne med å lese de mest relevante guidene (=små «lærebøker») du finner her (se lenkesamling nederst). I tillegg til guidene er hvert emne omtalt med egne faktatekster.
Siden det finnes så mye generell informasjon om bedriftsetablering skal jeg i denne artikkelen i hovedsak konsentrere meg om temaer som er viktig ved etablering som fotograf, og innenfor de rammene jeg nevnte innledningsvis.
Fordeler:
Hva er fordelene med å etablere eget foretak, kontra å være glad amatør? I dag får du knapt solgt et eneste bilde for kommersielt bruk, uten å være registret som foretak. Sett fra kjøperens side er årsaken enkel: Å kjøpe bilder (for mer enn 1.000 kroner) fra en amatør, utløser et relativt stort administrativt arbeid ettersom du må behandles som lønnsmottaker. Å kjøpe bilder fra et foretak medfører derimot kun å betale en faktura, og ferdig med det. Mest trolig vil du faktisk kunne få jobber i konkurranse med andre dyktige amatører på grunn av at du kan levere en faktura sammen med bildene dine.
En annen stor fordel er at du som foretak har råd til å anskaffe mer og dyrere utstyr fordi du kan disponere inntektene fullt ut. Når du mottar oppgjør fra en faktura på f.eks. 20.000 kroner, så kan du anskaffe utstyr for hele beløpet. Som amatør, og gitt at du er i annet lønnet arbeid, vil du trolig bare kunne handle for 10.000 kroner fordi resten har gått bort i skatt. Som bedrift betaler du nemlig kun skatt av overskuddet i foretaket ditt, ikke av inntektene. Det betyr at du i en startfase for eksempel kan tjene 45.000 kroner første regnskapsår, og kjøpe fotoutstyr for samme beløp. Resultatet blir at firmaet ikke betaler skatt dette året. I dette eksempelet forutsetter jeg at du har annen lønnsinntekt, slik at du har noe å leve av.
Hvis du passerer 50.000 kroner i omsetning i løpet av en periode på 12 måneder, må du registreres i merverdiavgiftsregisteret. Da må du legge til moms på utgående fakturaer, mens du får fradrag for inngående merverdiavgift. Plutselig koster et kamerahus ikke 40.000 kroner, men bare 30.000 kroner ettersom du får 25 % momsfradrag.
Om du er/blir momspliktig eller ikke, kommer i noen grad an på hvilke bilder du tar: Hvis du satser som kunstfotograf og selger bilder fra et galleri eller lignende, så vil dette være åndsverk, og dermed unntatt moms. Hvis du derimot tar bilder på oppdrag eller lignende, så vil dette være en form for handelsvare, og dermed momspliktig. Og gjør du begge deler, vil momsgrensen først inntre når du har mer enn 50.000 kroner i omsetning i den momspliktige delen av dine tjenester.
Ulemper:
Om du skulle være i tvil: Det er faktisk en del ulemper med å etablere et foretak. Her er muligens de viktigste: Du må holde orden på alle økonomiske papirer, føre regnskap, sende faktura, eventuelt sende inn moms-oppgjør hver andre måned, mm. Hvis du har omsetning over 50.000 kroner i året blir plutselig også næringsoppgaven som skal sendes inn sammen med selvangivelsen din betydelig mer komplisert å fylle ut.
Trolig må du anskaffe et regnskapsprogram. Hvis du er mer bekvem med blender og tid enn debet og kredit bør du vurdere å sette bort hele regnskapsføringen til et regnskapsbyrå. Uansett koster alt dette både tid og penger.
Vær obs på at det finnes noe som heter avskrivning. Den grove regelen er at hvis et driftsmiddel koster over 15.000 kroner og har en brukstid på mer enn tre år, så skal det aktiveres, dvs. avskrives etter gitte regler. Med dagens utvikling av digitale kameraer og til dels også linser, så vil det ikke være helt urimelig å påstå at fotoutstyr generelt kan utgiftsføres. Men vær obs på at skattemyndighetene kan ha et annet syn på dette.
Satser du større og etablerer et aksjeselskap, vi du kanskje måtte forholde deg til et styre, en bankforbindelse og en revisor - som alle på ulike måter har meninger om driften av selskapet ditt. De skal på toppen av alt ha noe igjen for den jobben de gjør. Du (og samboeren din) kan selvsagt utgjøre styre selv. Bare husk at i et AS har et styre et betydelig ansvar.
I tillegg skal du kanskje leie et atelier eller et kontor, og som yrkesfotograf blir forsikringer på fotoutstyr plutselig mye dyrere. Og alle disse pengene er inntekter som du må skaffe til veie med din arbeidsinnsats.
Konklusjon (så langt)
Jeg kan love deg at dette bare er en brøkdel av de forhold du må være oppmerksom på. Men husk at dette gjelder både på pluss- og minus-siden. For å kunne navigere trygt videre må du skaffe deg grundigere informasjon om foretaksetablering. Så mitt råd er krystallklart: Les gjennom Altinn-guiden: «Kan du, vil du, bør du starte bedrift». Deretter leser du gjennom guiden om «Forretningsplanen». Du finner begge i lenkesamlingen nederst.
Uansett hvilken organisasjonsform du senere velger, bør du gjøre som det anbefales i disse to guidene, nemlig å skrive en kort og grei forretningsplan og lage et budsjett. Forretningsplanen og budsjettet trenger ikke være mer enn én side hver.
Hvis du derimot tenker stort og trenger ekstern finansiering, så sier det seg selv at du må jobbe en del med forretningsplanen: Dette er det dokumentet som skal fortelle finansiører og andre hvorfor de bør satse tid og penger på din virksomhet, og det må være solid - ikke i lengde, men i innhold!
Hvor stort du satser vil kunne fremgå av den delen i forretningsplanen som omhandler marked. For husk at noen skal kjøpe dine tjenester og eventuelt også dine varer.
Forretningsplanen og budsjettet er din økonomiske «flysimulator». Her kan du satse friskt - og eventuelt gå i bakken, gang etter gang, uten at noen blir skadelidende. Det er smart å gjøre alle bommertene på dette stadiet, det vil si i Excel og Word, og ikke i det virkelige livet. Et godt budsjett er en grei form for realitetsorientering: Når du ser at inntektene ikke står i forhold til ønskede investeringer, er det enkelt å se at man kanskje bør vente med å kjøpe proffe kamerahus og det ultimate studioblitsanlegget, og i en startfase eksempelvis nøye seg med brukte kameraer og et rimeligere blitsanlegg. Og vil du ha et tips til? Sørg for at du på dette stadiet underbudsjetterer inntekter og overbudsjetterer utgifter.
Fritt yrke
Det er ganske enkelt å starte eget foretak som fotograf, ikke minst hvis vi sammenligner med mange andre yrker der det kan være krav til både godkjenninger og tillatelser. Fotografvirksomhet er et fritt yrke. Du trenger ingen løyve eller godkjenning. Det eneste unntaket er om du skal fotografere fra lufta. Da må du ha godkjenning fra Nasjonal Sikkerhetsmyndighet. Det kan være en langvarig og møysommelig prosess.
For å etablere et foretak må du ha fylt 18 år. Videre må virksomheten din ha en viss varighet, et visst omfang og «være egnet til å skape overskudd». Det overordnede målet er at du på sikt faktisk må tjene mer penger enn du investerer og bruker. Hvis ikke vil skattemyndighetene kunne mene at dette er hobby-virksomhet. Hvis du får tommelen ned fra skattemyndighetene vil du stille mye sterkere om du raskt kan sende fra deg en troverdig forretningsplan og et budsjett som i det minste sier at virksomheten skal gå i overskudd fra år X.
Moms-refusjon for utstyr
Jeg vil tro at de fleste som vurderer å etablere eget foretak allerede har anskaffet en god del fotoutstyr, som f.eks. kamerahus og objektiver. Pluss, pluss. Og da snakker vi fort om verdier i en prisklasse på mellom 50.000 og 100.000 kroner. Dette kan inngå som hele eller deler av aksjekapitalen hvis man velger en slik organisasjonsform. Og uansett organisasjonsform: hvis/når man blir merverdi-registrert, kan firmaet etter visse regler få refusjon for den momsen som allerede er betalt for både kamera og annet utstyr. Dette står det mer om i Altinn.
Enkeltpersonforetak
Det er viktig at du velger rett organisasjonsform. Les mer om dette i en egen guide (lenke nederst).
Det enkleste og rimeligste er å etablere Enkeltpersonforetak (ENK). Det er enkelt å registrere seg i Enhetsregisteret og det er gratis. I et ENK er du og din virksomhet ett. Det gjelder ikke minst hvis foretaket skulle havarere. Da går skuta til bunns med hus og bil og båt.
Hvis du driver i begrenset målestokk, f. eks. ved siden av annet lønnet arbeid, har begrensede investeringer og ellers har orden på økonomien, er imidlertid dette en svært grei organisasjonsform. Det kan være lurt å starte ut med Enkeltpersonforetak, og så se an utviklingen, for eventuelt å etablere et AS litt senere. Det omvendte er noe mer plundrete. Ta høyde for dette når du velger navn på firmaet ditt, slik at du ikke markedsmessig må starte på bar bakke i det du etablerer nytt AS (du «konverterer» altså ikke et ENK til AS, men du må etablere et helt nytt foretak).
Aksjeselskap
Det økonomisk sikreste er å etablere et selskap med begrenset ansvar. Aksjeselskap (AS) er en slik organisasjonsform. I et AS er du ansatt i din egen virksomhet, og er med det mer sikret f.eks. ved sykdom. Og skulle ting gå talt økonomisk, så ryker normalt verken huset eller bilen.
Med nye regler for etablering av AS har dette blitt en organisasjonsform som er overkommelig for de fleste. Blant annet er kravet til aksjekapital redusert. Som aksjekapital kan det være nok å legge inn et par proffe kamerahus (men husk at mens et kamerahus taper seg i verdi, så gjelder fortsatt kravet til tilstrekkelig aksjekapital). Driver du i begrenset omfang kan du velge bort revisor. Det er også en rekke andre fordeler med et AS. Og selvsagt noen ulemper.
NUF
Norskregistrert utenlandsk foretak, NUF, var tidligere en populær organisasjonsform. Nye regler for aksjeselskap, med blant annet reduksjon i krav til aksjekapital, har gjort denne organisasjonsformen langt mindre attraktiv.
Mer informasjon
Når du nå har lest gjennom alle guidene og kikket på suppleringsstoff i Altinn, kan det være lurt å diskutere prosjektet ditt med folk som har erfaring og kunnskap. Mange kommuner har næringskonsulenter. Her kan du søke hjelp. Også Innovasjon Norge har proffe rådgivere. I tillegg har «Altinn Starte og drive» en telefontjeneste med erfarne bedriftsveiledere. Denne tjenesten er åpen i kontortiden og er gratis. Se mer info i Altinn.
Registrering
Hvis forretningsplanen din nå har fått med alle viktige elementer, og du har vurdert alle muligheter og utfordringer, pluss at Excel-regnearket viser at du har muligheter til å tjene nok penger til å betale alle utgifter og i tillegg gå med overskudd, så er tiden kommet til registrering. Det gjør du selvsagt enklest i Altinn. Her logger du deg inn for eksempel på samme måte som når du skal betale regninger i nettbanken.
Skjemaet du skal fylle ut heter Samordnet registermelding. Det er et logisk elektronisk skjema med masse hjelpetekster. Du kan lagre, og endre så mye du vil til du er helt fornøyd. Så trykker du på «send-knappen». Svar får du i løpet av noen få dager.
En advarsel!
I det øyeblikket Brønnøysundregistrene har registrert ditt foretak, så blir dette offentliggjort på nettsidene til registrene. Gratulerer! Husk bare på at den gledelige nyheten selvsagt blir overvåket av både seriøse og mindre seriøse aktører. Kanskje blir du nå «overfalt» av telefonselgere som vil at du skal markedsføre ditt nye foretak på deres nettsider og i deres kataloger. I tillegg kan det hende at noen virkelige kjeltringer sender deg innbetalingsgiroer som til forveksling ligner noe som kommer fra det offentlige. Vi du ha et tips? Husk at de første salgsbodene alltid har de høyeste prisene og de dårligste varene. Gå forbi!
Her litt mer info: http://www.brreg.no/registrering/ny_næringslivet_se_opp_f..._juks.html
Avvikling
I gledesrusen over en vellykket bedriftsetablering, må jeg likevel ta med et lite avsnitt om avvikling, for dette er en like naturlig del av en bedrifts livssyklus. Hvis ting ikke går som antatt er det helt legitimt å legge inn årene. Noen gjør det mens de fortsatt har styrefart (og penger i banken). Dessverre er det noen som oftest ikke vil se problemene før de er blitt store, og da snakker vi om konkurs.
Ikke alle eventyr har en happy ending. ENK er greit å avvikle. AS er mer komplisert. I et worst-case-scenario kan bedriftseventyret ende opp med 50.000 kroner i forsinkelsesgebyr mens alt fotoutstyret som ble lagt inn som aksjekapital havner i bruktmarkedet til foto.no med bostyrer som selger.
Men hvis du sørger for å ha like god kontroll over inntekter og utgifter som over blender og lukkertid, vil forhåpentligvis foretaket ditt være like god som kvaliteten på bildene dine. Lykke til.
Les mer
Her finner du alle guidene i Altinn starte og drive. Les gjerne utdypende informasjon i Altinn.
http://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/Guider/
Her er lenker til de viktigste guidene:
Kan du, vil du, bør du starte bedrift: http://www.altinn.no/Global/Starte%20og%20drive%20bedrift...bor_du.pdf
Forretningsplan: http://www.altinn.no/Global/Starte%20og%20drive%20bedrift...gsplan.pdf
Valg av organisasjonsform:
http://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/Forberede...sjonsform/
Regnskapsguiden: http://www.altinn.no/Global/Starte%20og%20drive%20bedrift...guiden.pdf
Info:
«Foretak» er det korrekte begrepet på det vi i dagligtale kaller «bedrift». Også begrepet «virksomhet» benyttes. I denne artikkelen brukes begrepene litt om hverandre, men det handler hele veien om en fotografisk virksomhet med formål å tjene penger. Jeg behandler også en del andre fagbegreper med relativt stor romslighet.
___________________
Harald Harnang er tilknyttet foto.no som frilansjournalist. I tillegg jobber han i Brønnøysundregistrene og arbeider blant annet med «Altinn starte og drive». Alene og sammen med kolleger har han skrevet de fleste guidene som det vises til i denne artikkelen.
Harald Harnang
Ønske om å tjene penger på hobbyen sin kan være drivkraft for mange.
Altinn har en egen «avdeling» for informasjon der du får informasjon om hvordan du starter foretak.
Harald Harnang
Hvis du blir moms-registrert kommer plutselig drømmen om godt utstyr hele 25 % nærmere en realitet.
Harald Harnang
Det er både oppturer og nedturer med eget foretak. Vær forberedt på begge.
Harald Harnang
Hvis du regner med å få oppdrag med luftfotografering, trenger du godkjenning.
Harald Harnang
Å starte for seg selv er spennende. Du er din egen sjef.
Harald Harnang
Noen foretak møter av ulike grunner «veggen». Det er i seg selv ingen skam eller katastrofe.
Jeg viser til guiden om Forretningsplan i artikkelen.
H :-)
Til Arne: Registrering av ENK er svært enkelt. AS er noe mer infløkt. Å føre et regnskap er ikke uten grunn en profesjon i seg selv. Alle som driver næringsvirksomhet bør sørge for å gjøre det man er best i. For mange vil det være en klar fordel å sette bort regnskap til regnskapsfører eller lignende. Men sørg for å ha et nært forhold til både regnskap og budsjett. Det er dine viktigste styreparametre.
Til Preben: Det er mange eksempler på entreprenører som må gi seg, gang etter gang. Det er ingen skam å legge ned et foretak. Mange ganger kan det være det smarteste man gjør. Så lærer man, og øker sjansen til å lykkes neste gang. Men som jeg sier: Det aller smarteste er å gjøre alle disse feilene på papiret og ikke i det virkelige livet. Det er ikke alltid at det er mulig.
H :-)
Det er såpass mye å sette seg inn i rent regnskapsmessig og å registrere seg via Altin at det vil jeg sette bort til regnskapsfører. De kan alt om dette.
Er det totale innkjøpet i løpet av et kalanderår over 15.000 i en saldogruppe kan en fast prosentsats til utgiftsføres. Dette selv om innkjøpt utstyr bare består av filtere og minnekort.
Vdr momsfradrag er artikkelen noe vel optimistisk. Utstyr for 40.000 gir 8.000 i momsfradrag ikke 10.000.